Home Info Važne posete za Železaru

Važne posete za Železaru

by redakcija

Železara Smederevo, koja je kroz istoriju ugostila mnoge visoke državnike, priprema se za predstojeću posetu predsednika NR Kine. Ovih dana, dok se prisećaju važnih poseta i anegdota, svi su okrenuti predstojećoj, svakako istorijskoj poseti predsednika NR Kine 18. juna. Ima treme, ali i velikih očekivanja.

– Danima se fabrika doteruje. Čisti se, pere, farba, sadi cveće. Sprema se ko nekada za posete druga Tita – kroz šalu i osmeh kaže jedan radnik. I jeste tako. Pisac ovih redova rado se priseća poseta mnogih domaćih i inostranih državnika. Tokom višegodišnje izgradnje i rada Želazaru često posećivali visoki domaći društveno-poliički radnici, funkcioneri, političari i funkcioneri. 

Te posete ostvarivale su se najčešće kada je trebalo da se pospeši izgradnja novih pogona, ili kada se vršilo njihovo puštanje u rad ; 1971.septembar, Visoka Peć, 1974.april, Hladna Valjaonica I, 1974. novembar, Konvertorska Čeličana, 1979.jun, Topla Valjaonica I, 1980.jul, Japanske Makaze, 1986.mart, Hladna Valjaonica II, i 1991.septembar, Topla Valjaonica II. 

U tim prilikama, i inače, od najznačajnijih gostiju bili su: Svetozar Vukmanović -Tempo, 1964. godine i više puta, Jovan Veselinov, 1964.godine i više puta, Dragoslav Marković-Draža, 1970. godine i više puta, Belgijski kralj Boduen 1973.godine, Dušan Čkrebić, 1974.godine i više puta. Džemal Bijedić, 1974.godine, Slobodan Milošević, 1989. godine, Zoran Lilić 1994.godine, Bodo Hombah, 2000.godine, Vojislav Koštunica, 2001.godine, Boris Tadić, 2003.godine, i Aleksandar Vučić, 2015 godine.

Ali, koliki značaj je imala i ima smedervaska Železara govori i činjenica da su je posećivali i najviši domaći i inostrani državnici. Svakako je najviši domaći državnik i dragi gost uvek bio Predsednik Jugoslavije Josip Broz Tito, koji je inače više puta dolazio u Smederevo.

Inače, kad se govori o izgradnji Nove Železare treba da se kaže da je najveći zagovornik i najzaslužniji čovek za izgradnju Nove Železare u Smederevu bio tadašnji predsednik Vlade Republike Srbije, Slobodan Penezić Krcun, jer  je 1960. godine pokrenuo inicijativu da i u Srbiji mora da se izgradi nova, velika i moderna Železara.

Lokaciju za izgradnju Železare na ovom mestu preložili su stručnjaci nemačkog "Krupp-a", Pogodnost za stručno opredeljenje bili su povoljan geografski položaj, raskrsnica drumskih, železničkih i rečnih saobraćajnih puteva. Smederevu je išla u prilog i blizina Dunava, pošto se u tehnologiji proizvodnje gvožđa i čelika potroši oko 100 tona vode da bi se proizvela jedna tona lima. Godine 1962. doneta je odluka o izgradnji Nove železare u Radincu, a kamen temeljac položen je 15. maja 1964.godine. Projektovani kapacitet iznosio je 2 miliona tona.

Za realizaciju ovog strateškog projekta Slobodan Penezić Krcun odredio je već poznatog stručnjaka Miodraga Čeperkovića i prepustio mu kompletno rukovođenje i upravljanje od ideje, potvrde lokacije, odabira i kupovine opreme, izgradnje i puštanja novih pogona u rad. 

Teške su muke bile da se završi ovaj metalurški projekat. Najveći udarac ovom projektu izgradnje Nove Železare dogodio se na samom početku 1964.godine, ukidanjem Jugoslovenskog opšteg investicionog fonda. Tako je finsnasiranje Nove Železare palo teret budžeta Srbije, koji je već grcao pod teretom nekoliko velikih investicionih projekata: Hidrocentrala Đerdap, pruga Beograd – Bar, autoput Beograd – Niš itd. Iz tih raloga nije bilo dovoljno sredstava za brzu i efikasnu izgradnju Nove Železare u Smederevu. Godine 1970. zbog političke opstrukcije ostalih republika i nedostatka novca iz srpskog budžeta – rad na ovom projektu gotovo je sasvim stao. Rukovodstvo Železare je i "rukama i nogama" kopalo da na gradilište dovedu druga Tita, kao vrhovnog autoriteta. I to im je uspelo preko Jovana Veselinova, nekadašnjeg predratnog radnika SARTID-a. 

I Tito je došao u Smederevo. Doputovao je iz Beograda sa suprugom Jovankom novembra 1970. godine automobilom u pratnji Dragoslava Draže Markovića, predsednika Skupštine Srbije i uputio se u Železaru.

U Železari je obišao pogon Mehaničke radionice i gradilište Visoke peći. Poslovodstvo fabrike mu je reklo da će trajno obustaviti sve poslove, na šta im je Tito odgovorio : "To ne može, ja ne dam da mi novih milion vojnika ode u inozemstvo, to je kapitalna stvar i to mora da se završi". Tada mu je uručena Povelja počasnog građanina Smedereva.

To je bilo dovoljno da se neprijatelji Železare, kojih je uvek bilo dosta, odbiju dalje i narednih godinu dana je bilo dovoljno da posao završi. Ostalo je zabeleženo da su 28. septembra.1971.godine, u 03:00h ujutru, potekle prve tone belog sirovog gvožđa u Novoj Želerzari u Smederevu. 

Nemački vicekancelar i ministar spoljnih poslova Nemačke, Hans Ditrih Genšer, je posetio Železaru 18. jula 1980. godine, i tada je obišao Toplu valjaonicu u kojoj je bila ugrađena nemačka oprema najpoznatije kompanije Tisen Štal. U to vreme, a i danas, nakon proširenja i modernizacije, ova valajonica spada u red najsvremenijih Toplih valjaonica u Evropi i u Svetu. U njoj je ugrađena moderna tehnologija, tehničko-tehnološka oprema, savremena mehanotronika (servo i proporcionalna hidraulika), a proizvodni proces u polu-kontinualnoj liniji reguliše se i upravlja procesnim računarima.


Nemački Kancelar Hans Ditrih Genšer u posti Toploj valjaonici 1980.godine

Međutim, najveću pažnju svojom posetu načinija prva žena premijer Velike Britanije, Margaret Tačer. Ona je posetila je Železaru 25. 9. 1980. godine i obišla je Hladnu valjaonicu, jer je u njoj bila ugrađena oprema britanske kompanije Dejvi Levi.

Nju su tada dočekali Svetislav Radivojević Cace, generalni direktor, Radoš Gavrilović, predsednik opštine, i moj stric Branimir Džamić, koji je tada bio direktor Hladne valjaonice – kaže Lazar Džamić. – Stric je sa drugim inženjerima 1978. godine išao u Šefild u posetu Dejvi Leviju oko kupovine i ugradnje njihove opreme, da bi Tačer došla dve godine kasnije. I ovde je zastupljena moderna tehnologija, tehničko-tehnološka oprema, savremena mehanotronika (servo i proporcionalna hidraulika), a proizvodni proces u pogonu reguliše se i upravlja procesnim računarima. Inače, ugradnja britanske opreme Dejvi Levi je predstavljala drugu fazu izgradnje Hladne valjaonice, jer je u prvoj fazi bila ugrađena oprema iz tadašnje Istočne Nemačke.

Britanska premijerka Margaret Tačer u poseti Železari 1980. Godine

Ambasador Kine Li Mančang, nedavno je rekao da će u Železaru Smederevo Hestil, u narednih pet godina uložiti 300 miliona dolara u proširenje proizvodnje, povećanje kapaciteta, povišenje kvaliteta, uvođenjem novih tehnologija.

Radnici su svesni važnosti posete, koliko i državnici ugovora sa Hestilom. Oni očekuju stalnu i stabilnu prozvodnju, veći izvoz, veće plate, bolji standard i sigurnost opstanka na poslu, odnosno zadržavanje radnog mesta na duži period.

Šira javnosti je manje poznato da je u junu 2000. godine, dakle tačno pre 16 godina, tadašnja SR Jugoslavija sklopila ugovor sa Kinom o projektovanju, izradi i izgradnji Linije za toplo pocikovanje lima. U velikom timu za operativno sprovođenje tog značajnog projekata nalazio se i autor ovog teksta.

U vremenu od tri godine saradnja i koordinacija su tekle vrlo uspešno i stiglo se do izrade glavnih pojekata, ali su kupovinom od strane US Stila amerikanci odustali od daljeg sprovođenja tog ugovora i same izgradnje. Nažalost.
       

Nikola Tasić Cale

 

Izvor: SDCafe

Slične vesti

Leave a Comment

error: Sadržaj je zaštićen !!